Henrik Saxgren på Sophienholm, 20. maj 2021

Fra Tønder til Thule – det meditative landskab

Det lykkedes os at få Henrik Saxgren himself til at komme og introducere udstillingen for os og følge med os rundt.

Det blev en stor oplevelse.

Han indviede os i sine metoder og mange spændende tekniske detaljer, bl.a. hvordan han ændrede farvebalancen i sine billeder for at få det udtryk frem i billedet som svarer til den mentale tilstand og oplevelse, han selv havde ved at være i landskabet. F.eks. hvordan han gråtoner himlene for at fremhæve detaljer i landskaberne.

Han fortalte om den mentale ændring han selv havde gennemgået ved at bruge sin fotokunst til at gengive meditative motiver fra landskaber og kulturer. Ellers er han jo mere kendt for med stor indlevelse at være aktionspræget og dokumenterende med reportagefotos fra brændpunkter rundt omkring i verden.

Udstillingens billeder fra Tøndermarsken, det nordligste Grønland og Island er blevet til efter sammenlagt måneders væren i hver af landskaberne og miljøerne.

Saxgren indviede os også i mange anekdoter omkring billedernes tilblivelse, ikke mindst fra Grønland, som gjorde udstillingen ekstra levende.

Meget inspirerende.

Forfatteren Peter Høeghs beskrivelse af sin oplevelse af Saxgrens billeder har inspireret til udstillingens undertitel – det meditative landskab.

”Fotografier er på en måde døre, der åbner indad. Til et menneske eller til et landskab. Men det åbner ikke kun indad. Fotografiet er åbent begge veje. Det er en portal igennem hvilken, du får adgang til verden. Men verden får også adgang til dig. Det er som om motivet trænger ind i dig og tager bolig dér ”.

Vi var 29 deltagere, og hovedparten var med til spisningen bagefter på Sophienholms gode restaurant.

Bedste hilsner Henrik

Besøg på Louisiana 3. juni 2021

Så er vi i gang efter coronapause med 2.arrangement  som gik til Louisiana.
På en solrig eftermiddag mødtes vi på Louisiana ca 20 medlemmer.
Grundet coronarestriktioner kunne en så stor gruppe ikke få en ordinær omvisning men i stedet et foredrag på ca. 1 times varighed. 
Foredraget var med en meget veltalende og dygtig kunsthistoriker.
Foredraget var om emnet ”Mor” som var deres særudstilling.
Et meget spændende foredrag rigt illustreret med fine anekdoter.
Efter foredraget gik vi selv rundt en times tid og så udstillingen efterfulgt af
spisning i caféen. 
En dejlig dag på Louisiana
Hilsen Klaus

Anna Ancher på SMK, 26. november/3. december 2020

Anne Ancher kom tilbage til SMK og det gjorde Metropolis også.

Den 26. november var vi 19 medlemmer og gæster som så en fantastisk spændende udstilling.
Det foregik lidt anderledes end det plejer pga. corona-restriktioner; vi var ikke så mange, vi fik et glimrende foredrag af en times varighed i biografen i stedet for omvisning, og der var ikke tilslutning til at gå ud og spise bagefter.

Men vi fik en god indførsel i Anne Anchers liv og kunst og så hendes dejlige og spændende billeder, og fik også snakket lidt med hinanden: Sådan som vi godt kan lide.

Arrangementet blev gentaget d. 3. december med 10 deltagere.

Tur til Cisternerne, 23. september 2020

Det var med  glæde og nogen bæven, at vi indlod os med et metropolisarrangement i september, til Cisternerne i Søndermarken. Det lod sig gøre med de coronaindskrænkninger, der var gældende på det tidspunkt. Vi var heldige med vejret, så det var kun et plus, at introduktionen foregik på en solbeskinnet skrænt i Søndermarken, inden vi gik i bådene og stagede rundt i de mørke og tyste cisterner.

Kunstneren bag den – stadigt viste – udstilling er Tomás Caraceno, en argentinsk født multikunstner, arkitekt, performer. Han udstiller globalt, men lever og arbejder i Berlin med et stort studio og en meget stor medarbejderskare. Han er dybt fascineret af edderkopper og en del af hans studio er indrettet som ”edderkoppekoloni” hvor han opdrætter edderkopper og studerer deres spind, som han eftergør tredimensionalt og lader indgå i sine kunstværker. Det lyder spøjst, er meget smukt.

Udstillingen af Tomás Caraceno hedder ” Event Horizon” . Udtrykket er en metafor for et ”sort hul” og udstillingen kan /skal opfattes som et bidrag til diskussionen om den eksisterende klimakrise og menneskets overlevelsesmiligheder. Det kan man læse meget om i de mange kunstanmeldelser, udstillingen har affødt, og som kan findes på nettet. Man kan også bare nyde stilheden, lyden af klukkende vand fra bådene man sejler rundt i , tavsheden – og de store installationer, der møder én i de forskellige rum: svævende sølvskinnende sfærer,  kæmpe edderkoppespind, videooptagelser af vandedderkoppen, der lever sit liv i selvskabte luftbobler under vandet. En forunderlig oplevelse !!
Udstillingen vil være åben det meste af 2021 og kan anbefales !

Det var dejligt at mødes med gode metropoliskolleger efter en kunsttom forårssæson, hvor mange af os havde været isolerede i større eller mindre grad, og vi sluttede af med en hyggelig pizzamiddag – under håndhævelse af coronarestriktioner!

Tur til Lousiana den 7. januar 2020

21 var på tur til Lousiana – 19 medlemmer og  2 gæster – for at se den amerikanske expressionistiske  maler Marsden Hartley (1877-1943). Vi blev fint ført gennem udstillingen af kunsthistoriker Matilde.

Marsden Hartley var en inspirationskilde for de moderne amerikanske malere . Bl.a. Rothko og Jackson Pollock.
Han opholdt sig i lange perioder i Tyskland. Her satte Gabrielle Münter  (kan i huske hende ? Hun var udstillet på Lousiana, hvor vi så hende. Hun var Vassilis Kandinskis samlever) ham I Kontakt med andre tyske malere.

Disse ophold afvekslende med længere ophold i New England. Han rejste gennem hele sit voksne liv. Nye steder nye billeder – let påvirkelig, som han var. Det altoverskyggende motiv er naturen med skjulte referencer til hans seksuelle identitet som homoseksuel.

Fra 1938 begynder han at male mennesker og billedet af hummerfiskerne købes som det første af et Amerikansk Museeum.
I sin anden Europa periode er han bl.a. i Provence for at opleve Cézannes kunst.

Hjemkommet malede han sine første landskaber i 20 år. Fra 1938 begynder han at male figurer. Han knytter et tæt venskab med familien Manson i Nova Scotia i Canada.Her bygger de en hytte til ham så han kan opholde sig her i sommerperioderne.  Billedet “Den Sidste Nadver” af familien er med en krans foran de to drenge. Historien er, at de to drenge  omkommer, da de falder gennem et hul i isen og drukner.

Omvisning på Arken, 4. december 2019 – Ung Dansk Kunst

Omvisning på Arken d. 4. December 2019, hvor vi så Ung dansk kunst- Samfundsprognoser.

10 unge kunstnere giver i udstillingen skarpe og nytænkende prognoser for vores fælles fremtid.

Udstillingen afspejler en sårbarhed, usikkerhed og tvivl, som mange af os oplever i dag. Værkerne undersøger vor tids store spørgsmål om klimakrise, global økonomi, forbrugersamfund mm.

De fleste af de repræsenterede kunstnere arbejder så kaldt konseptuelt, dvs at kunstværket er idebaseret, i den forstand at ideen bag kunstværket vurderes som vigtigere end den håndværksmæssige eller visuelle udførsel.

Igen et spændende og givende omvisning med efterfølgende hyggelig middag.

Nanna Abell
To atypiske strandstole har fået deres stof skiftet ud med udspændte bikinier. Abell forbinder kropskultur, konsumkultur og forurening i en surrealistisk og dystopisk strandscene.
Benedikte Bjerre
Skulpturen Pophole associerer både til burhøns og bland-selv-slik. Den er skabt af massevis af slikspejlæg importeret fra Malmø. Bjerre undersøger knudepunkterne bag de økonomier vi alle har andel i, når vi guffer bland-selv-slik i sofaen fredag aften.

Leonard Cohen på Galleri Gammel Strand, 6. november 2019
A Crack in Everything

Vi var ca. 20 der deltog i denne meget anderledes udflugt ind i en udøvende kunstners verden.
Den anderledes kunstudstilling er kurateret af Musee D’Art Contemporain de Montreal. Den er på rejse fra Montreal, New York, Copenhagen og senere San Francisco. Cohen blev portrætteret i video klip der strakte sig over en hel væg og delt op i tre dele. At se den var som selv at være der.

Installationen er udført af Cancice Breitz – stor stor oplevelse. I et andet rum var opsat et orgel, hvor man kunne spille på forskellige Cohen citater og udsagn. Der var opstillet multiple højtaler.

The Poetry Machine af Jane Cardiff og Georges Burnes Miller. Som at være i Dialog på tangenterne-sjov og anderledes oplevelse.

I et andet rum kan man komme ind i et sacrofag lignende værelse og her være tæt på døden. Sangen halleluja synges i en installation af de deltagende liggende med højtalere nedhængt fra loftet meget realistisk oplevelse. Udstillingen er delt mellem Museet og Galleri Nicolaj hvor vi går over.
Her er en installation mænd i et kor af mænd nøje udvalgt til at synge mesterens album I`m your man. Understøttet af Koret fra Shaar Hashomayim Synagoge Choir fra Westmount i Montreal. De ses også synge i en stor samlet gruppe. Som en anmelder skriver :” Det er hele Cohens mangfoldige liv , man ser gennem ”revnen i alting”. Der er sangværker som en galakse for sig og alligevel i åben og evig dialog . Man kan tilbringe dage på denne udstilling , og der grund til at komme igen og igen.”

Turen afsluttedes med en dejlig middag, hvor hver bestilte sit , på Cafe Zirup en dejlig Restaurant i Læderstræde. Efter lidt forsinkelse, hvor hver spiste sin ynglingsret. Var der gode snakke og hygge ved bordene mellem de nye, som gamle medlemmer. Sådan. Der findes nok ikke bedre klub for ældre livsduelige læger med/ og uden partnere.

Klik på billeder ovenfor og se en lille video fra touren

Edition Copenhagen 2. oktober 2019

16 medlemmer og to gæster besøgte Edition Copenhagen en sen eftermiddag i det tidlige efterår. Der var nu afdøde Yvonne Gradert der “opfandt stedet” og det er 3. gang vi besøger det. Peter Vissing er vores kontakt.

Som noget nyt blev vi indbudt til at se det litografiske værksted i arbejde. Deres chef litograf og medejer Rasmus Urwald viste os teknikken. Basalt set er det fedtopløselige og vandskyende elementer der er med i den tekniske del. Litografierne trykkes med en farve ad gangen.

Udvælgelsen af kunstnere sker fra værkstedet . De har kontakter worldwide og lokalt. Man opfordres til at få trykt sine værker på værkstedet. Edition anses for et af verdens fineste trykkerier.
Vi var så heldige at møde den Iranske kunstner Farshad, der er i gang med en ny litografi. Se billederne. De der var med på galleri vandringen husker ham fra udstillingen i Politikkens forhal. Vi købte en Fugl af ham til udlodning.
Teknikken er illustreret med påføring af sort farve på litografien.

Vi besøgte rammeværkstedet. Herefter udvalgte vi blandt et antal litografier Peter Vissing havde fundet tre til auktionen på generalforsamlingen.
Aftenen sluttede med en dejlig middag på Færgecafeen der ligger et stenkast væk.

Gallerivandring Metropolis 20. juni 2019

Vi vandrede med Camilla Rohde til Politikens Forhal, Mette Saabye, Jeanette Land Schou og Inge bjørn hosGalleri Tom Christoffersen

1. Farshad Farzankia. On Going Home
Farshad Farzankia (født 1980 i Teheran, Iran) er opvokset i København, hvor han i dag bor og arbejder. For få år siden indstillede han en 15 år lang karriere inden for grafisk design for at kunne male på fuld tid. Udstillingen ’On Going Home’ er Farshad Farzankias anden soloudstilling i Danmark og han har allerede modtaget stor opmærksomhed både herhjemme og internationalt.

Farshad Farzankia tager ofte afsæt i filmens og poesiens verden såvel som i den iranske kunst- og kulturhistorie i sine værker. Det er netop i dette lys denne udstilling, som har fået titlen ’On going home’ skal ses – som et forsøg på, at finde en oprindelse og en søgen efter et ståsted i verden. Hvert maleri i udstillingen kan ses, som et nedslag i en film, hvor hver scener med forskellige vinklinger og virkemidler, handler om at finde ind til en kerne og måske finde et dybereliggende svar på livets store spørgsmål. Scenerne – som ofte udspiller sig i relation til hinanden – er fyldt med magiske hændelser, forhindringer, figurer og symboler, der tilsammen udgør fortællingen om rejsen fra liv til død.

2. Mette Saabye.
Mette Saaybye er udlært guldsmed i 1994 og dimitterede i 1996 fra Institut for Ædelmetal.

Mette Saabye er en af dansk smykkekunst mest anerkendte eksperimenterende kunstnere. I de seneste år har Mette Saabye arbejdet med smykker der referer til identitet virkelighedsopfattelser og det enkelte menneskes syn på hvad der opfattes som dyrebart og unikt. Hun arbejder også med helt jordnære inspirationskilder som håndværket og dets muligheder, funktion, skønhed, ornamentik og relationen mellem krop og smykke.

3. Jeanette Land Schou. Alt i alt. Fotografi.
Mette Sterup-Hansen: Om Jeanette Land Schous landskabsbilleder har Mikkel Bogh engang skrevet følgende: Fotografier udmærker sig i lige så høj grad ved det de skjuler, som ved det de viser […]. Grader af synlighed og tilgængelighed for øjet og tanken er […] afgørende for hvordan billedet virker på forestillingen; det fotografiske billede stiller os ikke overfor valget mellem at se og ikke se, mellem lys og mørke, mellem synligt og ikke-synligt, men frembyder et landskab med ruter, åbninger, indgange og muligheder og ligeså mange spærringer, afbrydelser, uigennemtrængeligheder, udelukkelser og umuligheder. Det er måden hvorpå disse muligheder og umuligheder fordeler sig i billedet, måden hvorpå blikket ledes ind og ud af fotografiet og rundt i dets zoner af vekslende sigtbarhed, der udgør dets egentlige tekstur og betinger dets betydning for os. […]. Steder, objekter og stemninger som kun erfares vagt i perceptionen kan i fotografiet samle sig og få prægnans og […] synlighed.

4. Inge Bjørn. Tråden er min pensel. Curated by Ida Schyum & Fanny Christoffersen. 21.6 – 27.7.2019
Med sine 94 år er tiden inde til en retrospektiv udstilling med billedvæver Inge Bjørn. Hendes værker imiterer ved første øjekast en malende og intuitiv praksis, men går man et skridt nærmere afsløres en helt anden fremgangsmåde. De er ikke kastet spontant og hurtigt op på et lærred, men syslet frem i naturfarvet garn, hvor varetagelsen af det intime arbejde med materialet skinner igennem. God tid er en iboende forudsætning for vævning, og tid har derfor også været central i myter om væversker. I Grækenland og Norden har man fortalt om skæbnegudinderne, der spinder tidens væv og menneskets livstråd. Ligeså forholder Bjørn sig til tidens tråd og vævningens historie. Som sin tidligere samarbejdspartner Asger Jorn dyrker hun folkekunstens væveteknikker og æstetik men formår samtidigt at at pege frem mod billedvævningens aktualitet i dag.

Vi er vedvarende i kontakt med stof, der både kommunikerer tilhørsforhold og identitet, såvel som opfylder funktionelle behov i form af tøj. Synet af det håndvævede og sælsomt bearbejdede tekstil i Bjørns værker fremmer således refleksionen over dét, vi vanligt omgiver os med. Men billedvævningen har særligt på grund af denne funktionelle brug af tekstil samt sin kønnede historie haft svært ved at vinde indpas på lige fod med maleriet. Derfor demonstrerer Bjørns værker, hvad kunstkritikkeren Erik Clemmensen spåede i 1971: “Billedvæv er et nyt begreb, i hvorvel man har vævet billeder i årtusinder. Nu er der sket et eller andet, tråden har gjort sig en ny dimension bevidst. (…) Og bemærkelsesværdigt er det kvinderne fortrinsvis, der er skaberne af denne nye kunstart, som er garnernes erobring af rummet, og som om halvtreds år vil blive opdaget af de altid så forsinkede kunsthistorikere.”

Vi sluttede en skøn udbytterig sommerdag med spisning i Studiestræde
Bedste hilsner
Henrik

Nivaagaard 25. april 2019

Torsdag d. 25. april var til rundvisning på Nivaagaard:

’WILLIAM MORRIS. Al magt til skønheden!’

Denne særudstilling handlede om den engelske kunstner William Morris, hvis mønstre og tanker om skønhedens magt revolutionerede britisk design. Han blev som hovedskikkelsen bag Arts & Craft-bevægelsen den mest indflydelsesrige designer fra det 19. århundrede, og hans mønstrede tapeter og tekstiler inspireret af naturen er fortsat elskede verden over.

Som kunsthåndværker, designer, forfatter, bogtrykker og social reformator ville han give al magt til skønheden og forandre det engelske samfund. Han gik til angreb på tidens masseproduktion og overforbrug,og hans tanker om skønhed, fællesskab og bæredygtighed er stadig højaktuelle.

Morris giftede sig med gruppens ombejlede yndlingsmodel og muse, den smukke Jane Burden. Samtidig var han både en succesrig forretningsmand og en af Englands første socialister. Alt, hvad William Morris gjorde, var båret af en revolutionær gnist. Kunstneren higede efter at gøre verden og tilværelsen bedre med sit design.

Udstillingen viste Morris’ smukke og sanselige univers af tapeter, tekstiler, møbler, glasmosaikker, bøger mv.

Arken 27. marts 2019

14 medlemmer deltog i udstillingen “En kærlig verden” af australske Patricia Piccinini.
Hendes metode er beskrevet som magisk hyperrealisme og selv siger hun, at hun arbejder med relationer.
Med relationerne mellem det kunstige og det naturlige og forholdet mellem væsner, indenfor familier og mellem fremmede. 
Hendes udstilling er en stærk kommentar til vores tids mange problemer med klima, uddødende arter, fremmedhad, rovdrift på vores klode mm.
Det er en meget kærlig udstilling.

Efter rundvisningen spiste vi i museets cafe.

Designmuseum Danmark den 27. februar 2019

27 medlemmer af Metropolis deltog i omvisningen udstillingen Creme de la creme.

Endnu engang var vi beriget med en ung, engageret og velorienteret guide, Ane, som startede med at forklare , at vi var på ”hjemmebane” idet museet er placeret i det tidligere Kgl. Frederiks Hospital, Danmarks første hospital for ubemidlede. En smuk Rokoko bygning som efter donation af Ny Carlsberg Museumsfonden, blev ombygget til museum af arkitekt Kaare Klint i 1926.

Udstillingen bestod af flere mesterværker fra museets gemmer, som aldrig har været udstillet samlet. Et vægtæppe fra 1500-tallet fremstod i klare farver. Ifølge Ane, vores omviser, kunne en erfaren væver producere 1 -1,5 kvadratmeter vægtæppe på 1 år!! Fra Gobelin i Paris var ophængt et tohundrede år yngre vægtæppe, som var tydelig mere falmet. Angiveligt på grund af krav om flere farve nuancer.

Videre til et rum med de hvide og blå mønstrede Ming vaser fra det 13.-15.århundrede. Den kinesiske porcelænsproduktion var grundlaget for opstart af europæiske porcelænsfabrikker, først og fremmest i Meisen, men senere også Den kongelige Porcelænsfabrik i København.
Der var montre med fremragende smykker af blandt andet parisiske René Lalique, keramik af Paul Gaugin, Asger Jorn og Corneille, samt et rum med udvalgte Toulouse-Lautrec plakater fra museets enestående plakat samling.

Som det sikkert forstås, kom man vidt omkring, men kvaliteten levede rigeligt op til overskriften Creme de la Creme.

Besøget afsluttedes på museets Cafe Klint , som også kan anbefales

Van Gogh på Arken den 9. januar 2019

Besøg på Arken Van Gogh udstilling.
19 medlemmer af Metropolis oplevede en imponerende Van Gogh udstilling med 39 værker fra Kroller Muller museet i Holland – en samling skabt af en forudseende privat samler, der primo 1900 tallet opkøbte en del Van Gogh værker og har den næststørste Van Gogh samling i verden.

Temaet for udstillingen var spiritualitet i Van Goghs værker, hans forhold til naturen sammenkædet med hans liv og livsanskuelser. Alt levende gjort af en meget inspirerende omviser.

En udmærket to-retters menu efterfølgende i Arkens cafe.